Leiriviikolla kaikkea kivaa

8.7.2024

Vuosi vuodelta Piikkiön Kehityksen leirille Harvaluodon leirialueelle saapuu niin entisiä kuin uusia leiriläisiä. Uusien lasten määrä on aina ihmetyksen aihe eikä tiedetä mistä vinkistä kaikki leirille löytävät. Lähes 60 leiriläistä, joista puolet ensimmäistä kertaa mukana olevia saapui aamu- ja iltapäivän kuluessa alueelle. Teltat oli pystytetty jo edellisenä päivänä. Ohjaajina ja apuohjaajina toimivat lähes 30 nuorta ja aikuista, joista suurimmalla osalla on takanaan omat kokemukset Kehityksen leiristä.

Leirin sääntöjen ja käytäntöjen opettelu vie uusilta leiriläisiltä hetken, mutta totuttuun rytmiin herätys-aamupuuro-leiritoimintaa-lounas-hiljainen tunti-leiritoimintaa-päivällinen-leiritoimintaa-hiljaisuus lipunnostoiseen ja telttatarkastuksineen totutaan pian. Leiritoiminta sisältää leikit, leiriolympialaiset ja erilaiset vierailut lajiesittelyineen.

Moneen vuoteen ei ole poliisi leirille ehtinyt, mutta tänä vuonna tärppäsi. Sen lisäksi, että poliisiauton sisältöä esiteltiin ja poliisin työstä kerrottiin, leiriläiset saivat taitella itselleen pahvisen poliisiauton. Samaan päivään mahtui toinen viranomainen, perinteinen Piikkiön VPK. Uutena, mielenkiintoisena tehtävänä oli joukkueittain ”sammuttaa talon tulipalo”. Vesisuihkulla piti saada talon ”ikkunoita” kaadettua ja maassa olevia lätkiä samoin. Lopuksi paloauton iso vesisuihku kruunasi illan!

Urheilijoitakin tavattiin: TuTo Volleyn pelaajat ja valmentaja kertoivat pelaamisesta, ottelujännityksestä ja valmistautumisesta. Innokkaat leiriläiset keräsivät lopuksi nimikirjoituksia liigapelaajilta. Kaarinan Judoseuran ohjaajat ja urheilijat esittelivät otteita tatamilla ja leiriläiset saivat kokeilla lajia. Muita vierailijoita olivat Jessi Rouskun tanssiopetus ja Kaarinan kaupungin Nugipaku. Auto sisälsi suositun sumopukusetin ja tatamin, jossa leiriläiset saivat ottaa toisistaan ”mittaa”. Autosta löytyi myös erilaisia pelejä, mailoja ja palloja mitä mielikuvituksellisempiin tarkoituksiin. Turun Sirkuskoulun ohjaaja näytti temppuja ja taas leiriläiset saivat kokeilla uusia temppuja uusilla välineillä.

Vesijetin kyytiin leiriläiset pääsivät myös ja näkivät näin rannan mereltä käsin eri muodossa kuin yleensä. Päivittäiset leikit, joista lipunryöstö jännittävin ja leiriolympialaiset sekä telttojen valmistaminen tarkastukseen täyttivät päivät. Koska uusia, leirikasteen saavia leiriläisiä oli runsaasti, kesti jännittävä tapahtuma monta tuntia. Leirinimien keksiminen oli tänäkin vuonna mielikuvitusta vaativa tehtävä, josta nuoret aikuiset olivat selvinneet hienosti! Diskoillassa päästiin kokeilemaan opitun tanssi askeleita ja syömään herkkuja.

Yhdessäolo ja uusien kaverien löytäminen taisivat kuitenkin olla yksi iso osa leiriviikosta. Viimeistä kertaa leirillä olevista saadaan toivottavasti taas uusia apuohjaajia seuraavan vuoden leiriviikolle!

Leiriläisten joukkue ”sammuttamassa tulipaloa” Piikkiön VPK: esittelyssä. kuva Susanna Ailanto
Yhdeksi leiriolympialajiksi keksittiin pallon tarkkuuslyönti. kuva Pirjo Ailanto
Kaarinan Judoseuran toimintaesittelyssä leiriläisetkin pääsivät tatamille. kuva Susanna Ailanto
Köydenveto on yksi viimeisen leiripäivän tapahtumista. kuva Pirjo Ailanto