Kilpaileminen

Näin pääset kilpailuihin mukaan

Aloita liittymällä seuran jäseneksi. Jäseneksi pääset liittymään täällä.

Seuraavaksi maksa lisenssi. Löydät hinnaston ja ohjeet sen maksamiseen täältä.

Maksettuasi lisenssin voit ilmoittautua kilpailuihin. Kaikki kilpailut löytyvät Kilpailukalenterista. Ohjeet sivuston käyttöön löydät tämän tekstin alapuolelta pdf liitetiedostona. Huomioithan, että maksetun lisenssin ilmestyminen palveluun saattaa kestää muutaman päivän. Jos tiedät maksaneesi lisenssin, mutta et pysty ilmoittautumaan sivuston kautta, ota yhteyttä kilpailun järjestäjään käyttämällä kilpailutiedoissa olevia yhteystietoja.

Kilpailun osanottomaksuja seura ei maksa, paitsi piirin mestaruuskilpailut, seuracupit, seuran/seurayhtymän järjestämät omat kilpailut ja Suomen mestaruuskilpailut.

Osallistua saa yleensä kerrallaan niin moneen lajiin kuin haluaa. Poikkeuksena tässä piirinmestaruus- ja Suomen mestaruuskilpailut, joissa on rajoittettu lajimääriä ja tulosrajat. Suomen mestaruuskilpailuihin ja kauemmas suuntautuviin kilpailuihin seura maksaa km-korvauksen (0,20/km). Majoitus kuuluu myös korvattaviin SM-kilpailuissa.

Seura ei yleensä järjestä kuljetusta kilpailuihin, mutta jos kyyti on ainoa ongelma, kannattaa kysellä, josko apua löytyisi. Autamme aina, kuin se vain on mahdollista. Jos/kun kyseessä ovat ensimmäiset kilpailut niin voimme yrittää tulla avuksi ns. henkiseksi tueksi, jotta kilpailukäytännöt tulisivat tutuiksi. Kilpailujärjestäjiltä voi myös kysellä apua. He auttavat kyllä mielellään.

Toimiminen kilpailuissa

Kilpailupaikalla osanoton varmistus suoritetaan kilpailukansliassa. Kilpailukansliaan on yleensä opasteet kilpailupaikalla. Osanoton varmistus ns. pienemmissä kilpailuissa tulee suorittaa 30min ennen lajin alkua (huom. lue kilpailuinfo ilmoittautuessasi, mahdolliset poikkeukset varmistukseen on kerrottu siellä). Edustuskilpailuissa (SM, piirinmestaruus yms.) varmistus tulee suorittaa 60-90min ennen lajin alkua.

Suositeltavaa on olla aina paikalla vähintään 60min ennen, jotta ei pääse tapahtumaan mitään yllättävää. Jos varmistusta ei ole suoritettu, kilpailujärjestäjillä on oikeus jättää urheilija pois lajista.

Lajimaksut on hyvä hoitaa etukäteen. Erityisesti, jos kilpailuinfoissa on annettu tilinumero. Jos maksu suoritetaan kilpailupaikalla, on hyvä varata tasaraha mukaan. Tilille maksetusta osallistumisesta on hyvä olla kuitti mukana, jos se suinkin on mahdollista.

Kilpailujen aikataulu julkaistaan usein muutamaa päivää ennen kilpailua kilpailukalenteri.fi -sivustolla. Tarkista aina aikataulu myös kilpailupaikalla mahdollisten muutosten varalta.

Lajisuorituspaikalle saa mennä tekemään harjoitussuorituksia ennen oman lajin alkamista heti, kun paikka vain on vapaana. Kilpailu suoritetaan arvotussa suoritusjärjestyksessä. Ennen kilpailun alkua pidetään nimenhuuto, missä varmistetaan, että kaikki ovat paikalla. Kilpailun aikana toimitsijat huutavat seuraavan suorittajan nimen. Seuraa kilpailun kulkua. Huomioi, että kentällä ei kilpailun aikana saisi olla muita kuin urheilijat. Kentällä ollessa tulee aina noudattaa tarkkaavaisuutta, jotta ei olisi muiden lajien urheilijoiden edessä eikä aiheuttaisi vaaratilanteita. Jos oma laji ei ole kesken tai juuri alkamassa, ei ole syytä oleilla kentällä. Tässä tapauksessa oikea paikka on kentän ulkopuolella (katsomossa tms.).

Yleensä kilpailuissa on ensin kaikille 3 suoritusta (pituus, 3-loikka, kaikki heitot). Tämän jälkeen vain 8 parasta jatkavat viimeisille 3 kierrokselle (huom. on mahdollista myös, että kaikilla on vain 4 suoritusta, tämä on yleensä kerrottu kilpailun tiedoissa tai kerrotaan kilpailun alkaessa toimitsijoiden toimesta). Korkeussuuntaisissa hypyissä (korkeus, seiväs) lasketaan pudotuksia. 3 pudotusta samasta korkeudesta tarkoittaa, että kilpailu päättyy.

Palkinnot jaetaan pääsääntöisesti alle 15-vuotiaiden sarjoissa jokaisen lajin 3 parhaalle.

Ohjeet Kilpailukalenterin käyttöön