Vaasasta kaksi SM-mitalia

28.8.2022

Nuorten arvokisat yleisurheilussa päättyivät Piikkiön Kehityksen urheilijoilta Vaasan 19- vuotiaiden Suomen mestaruuskilpailuihin. Jännittävät kisat toivat kaksi mitalia. Ensimmäisenä kisapäivänä N19 korkeudessa Alina Virtanen päätyi hajanaisen kauden jälkeen aloituskorkeuden kolmeen pudotukseen. Tunti myöhemmin alkoi M19 kuulakisa. Vasta neljännellä kierroksella nähtiin ensimmäinen 16 m tulos, tällöin Kehityksen Mico Ekman oli vielä toisena tuloksellaan 15.05, kun Teuvan Rivakan Linus Nurminen työnsi tuloksella 16.40 johtoon. Nurminen paransi tulostaan vielä 16.54:ään, mutta Mynämäen Iskun Miika Lahtonen 16.84:ään, jolla voitti kisan. Mico työnsi kauden parhaansa 15.86, millä oli pronssilla. Kehityksen menestystä täydensi Juho Suominen neljännellä sijallaan tuloksella 14.86.

Kolmas kisapäivä alkoi M19 kiekonheitolla, jossa ennakko-odotukset olivat Kehityksen Juho Suomisen suhteen korkealla. Alkukierroksilla Kankaanpään Kosti Saine oli johdossa toisen kierroksen tuloksellaan 48.91. Neljännellä kierroksella Vantaan Max Lampinen siirtyi ehkä yllättäenkin johtoon 50.25-tuloksellaan. Juho heitti tasaisesti alle 50 m:n tuloksia ja sai vasta viimeisellä kierroksella tuloksen 50.20, millä jäi hopealle harmittavan vähän kullasta. Mico Ekman venyi kauden parhaaseensa tässä kakkoslajissaan ja sijoittui tuloksella 42.57 seitsemänneksi.

Pari viikkoa aikaisemmin 16-17v SM kisoissa Lempäälässä Annika Uusiperhe toi pisteitä seuralle sijoittumalla N17 korkeudessa kuudenneksi tuloksella 145.

Nuorempien sarjoissa T13-vuotiaat juoksivat piirinmestaruusviesteissä Salossa kaikki kolme tarjolla ollutta matkaa. Ensimmäistä kertaa juostuna aitaviesti 4x60m:llä oli hyvä suoritus ajalla 57,22, jossa sijoituksena oli 8. (Aada Myllymaa, Heini Näsänen, Mona Nylund, Aada Palsio). Toisena juostu 4x100m toi 15 joukkueen joukossa sija 10. ajalla 1.00,94 (Liina Laaksonen, Aada Palsio, Heini Näsänen, Aada Myllymaa) ja 4 x 600m:llä sijoitus oli 11. ajalla 9.08,42 (Mona Nylund, Aada Palsio, Liina Laaksonen, Aada Myllymaa).

Seurayhtymän Littoisten Tu, Kaarinan Ura, Piikkiön Kehitys viimeinen kisakoitos kauden useiden kilpailuiden sarjassa oli 13-vuotiaiden aluehuipentuman järjestäminen. Varsinais-Suomen, Satakunnan ja Hämeen alueen 124 nuorta kisasi aluemestaruuksista. Piikkiön Kehityksestä kaksi urheilijaa oli saanut kutsun kilpailuun piirinmestaruuskilpailuiden menestyksen perusteella. Mona Nylund hyppäsi seipäässä 7. sijalle tuloksella 205. Aino Ivaldi kilpaili kahdessa lajissa, jossa korkeudessa tulos 148 oikeutti pronssiin, kolmiloikassa Aino oli viides tuloksella 9.92.

Juho Suomiselle M19 kiekon hopeaa. kuva Antti Suonpää
Mico Ekmanille M19 kuulan pronssia. kuva Antti Suonpää
Alina Virtanen T19 SM korkeudessa. kuva Antti Suonpää
Aino Ivaldi aluehuipentumassa T13 korkeuden pronssia. kuva Susanna Ailanto