Juho Suomen mestaruuteen

9.8.2021

Juho venyi Suomen mestaruuteen

Heittäjä Juho Suominen järjesti aikamoisen yllätyksen 16–17 v yleisurheilun Suomen mestaruuskilpailuissa Hyvinkäällä. Piikkiön Kehityksen heittäjä osallistui jokaisena kisapäivänä heittolajiin, joten kunto oli kohdallaan, kun vielä viimeisenä päivänä kuulakisassa Juho yllätti kaikki voittamalla kisan. Etukäteistilastoissa Juho oli vasta yhdeksäntenä, joten roima parannus ennätykseen ja hyvä keskittyminen löi muut laudalta. Juhon kisa alkoi hyvin, sillä jo toisella työnnöllä syntyi puolen metrin parannus ennätykseen, tulos 15.43. Kisaa kuitenkin johti tilastoykkönen Riku Tenhunen aina 4. kierrokselle asti, jolloin Someron Esan Max Lampinen nousi kärkeen 15.85 työnnöllään. Ennen viimeistä kierrosta Juho oli jo pronssilla, mutta yllätti ainakin kisaa seuranneet täydellisesti työntämällä voittotuloksen 15.93. Tenhunen jäi näin pronssille tuloksella 15.79. Palkintojenjaossa palkittiin myös Juhon valmentaja Antti Suonpää, joka oli saanut jo yhden valmentajapalkinnon valmennettavansa Aapo Kalajoen (TuUL) voittaessa P16 kiekonheiton.

Juho Suomisen kisat alkoivat ensimmäisenä päivänä moukarinheitolla, jossa siinäkin syntyi ennätystulos kolme kertaa, viimeisin neljännen kierroksen heitolla 58.55. Parannusta tuli heinäkuussa syntyneeseen 55.51-heittoon ja sijoituksena hienosti 4. Etukäteistilastoissa Juho oli ollut kahdeksantena. Toisen päivän kiekkokilpailu toi Juholle neljännen sijan tuloksella 48.88. Kisan voitti Kosti Saine tuloksella 53.03. Kaikki neljä parasta jäivät kauden parhaastaan useita metrejä, sillä kisan aikana satoi runsaasti.

Hyvinkäällä T16 korkeudessa Annika Uusiperhe onnistui hyvin ylittämällä kaksi ensimmäistä korkeuttaan (145 ja 150) ensimmäisellään. Annika ylitti 155 toisellaan, mikä jäi tulokseksi tällä kertaa. Sijoituksena kuitenkin oli hyvä 7. sija. Kokkolassa Lauri Kilpeläinen juoksi P15 1500m:n esteet ja 2000m. Esteissä sijoitus oli 8. ajalla 4.57,76 ja 2000m:llä sijoitus vielä parani 7.:een ja ennätysjuoksun aika oli 6.17,24.

Suomen mestaruuksista kilpaillaan seuraavaksi 19 – 22 v -sarjoissa Turussa ensi viikonloppuna. Kehitysläisistä päälajissaan M19 kuulaan osallistuvat Mico Ekman ja Markus Huhtala. Sijoituksina miehillä Suomen tilastoissa tällä hetkellä 4. ja 8. Mico osallistuu lisäksi kiekonheittoon.

Juho Suominen M17 kuulan Suomen mestari.